Spring til indhold

Research checkliste

Denne serie om børn og deres færden på nettet startede med et kig i krystalkuglen.

Er du lærer og skal undervise børnene i grundreglerne for research, så kan du fx benytte denne checkliste:

Typografi, opsætning, ordvalg, stavning.

Jo mere officiel en side ønsker at fremstå, jo større krav skal man som læser stille til stavning, grammatik, osv. Hvilket faktisk kræver, at vi selv er nogenlunde gode til stavning og grammatik (det kan man godt tænke lidt over).

Man kan lave sådan lidt anskuelighedsundervisning og tage børnene med ind i en kiosk, og så bede dem udpege de aviser og blade, de ville stole mest og mindst på. Derefter skal de tvinges til at forklare hvorfor. Hvis det er muligt, så køb nogle fra hver kategori, og tag dem med hjem og kig i dem. Eller nøjes med at skrive titlerne ned, og gå så hjem og kig på online-versionerne og fortsæt diskussionen. Giv børnene opgaver, hvor de skal demonstrere, at de kan gennemskue en løgnagtig hjemmeside.

Referencer:

Er kilderne til oplysningerne på siden klart angivet? Kan man besøge dem og sikre sig, at de er ok?

Datering:

Er artikler dateret på en måde, der viser, hvornår de er lagt online og evt. hvornår, der er blevet rettet i dem?

Ophavsperson(er):

Er det tydeligt, hvem der er ophavs-m/k på artiklen? Hvis de ikke er kendte, skal de evt. googles, før man kan gå videre. Sider/artikler/videoer uden kendt ophavsm/k skal omgås med stor varsomhed. Igen – anskuelighedsundervisning holder max! Vis dem fx denne dommedagsvideo (den er på engelsk).

Ophavsret

Mange mennesker, både voksne og børn, støder på problemer med ophavsretten, når de prøver at skabe noget på nettet. Megen tekst, mange billeder, meget musik og masser af film er belagt med (strenge) restriktioner for, hvem der må bruge det og til hvad. Børn ved det ikke – hvis altså ikke nogen fortæller dem det.

Hvis du selv downloader film og software uden at betale for det, så skal du ikke blive alt for forundret, hvis dine børn også gør det – og de er ikke dumme, de kan godt se forskel på indkøbt software og det, du har napset på arbejde. Uanset hvad vores holdning er til de meget restriktive copyrightlove, så er de netop det, love. Og sådan nogen er det meningen, vi skal overholde.

Internettet gør det ikke nemt, for ofte fremgår det slet ikke, at man ikke må bruge et billede, et stykke musik, eller lignende. Dette gør sig især gældende med fotos og tekst. De mere checkede ophavsretshavere sørger for, at man får klar besked, så snart man højreklikker, eller de har lagt “vandmærke” i billederne, men de fleste gør ikke.

Lær dine børn om det her! Og lærere: forklar børnene, at de ikke bare kan bruge et hvilket som helst foto fra nettet til illustration til deres opgaver. Det er muligt at søge efter billeder, der er lagt ud til fri afbenyttelse, fx i Wikimedia – lær dem det (og husk det selv)!

Wikimedia

Og ja, hvis du er *den type*, så kan du sikkert finde et billede eller to her på min blog, som jeg ikke har clearet ordentligt. Lad det blot illustrere, hvor svært det er!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Share