Nej, det her har intet med kunst og kultur at gøre, men det er så vigtigt, og jeg ved ikke, hvor jeg ellers skal skrive det. Det er ikke mig, men en stædig nabo, der har gravet disse facts frem, jeg har bare efterprøvet dem. Det udsprang af, at vi i andelsforeningen har haft en skade forårsaget af en AirBnB-gæst.
AirBnb opererer med to forskellige forsikringer. En “værtsgaranti”, der dækker dine egne ejendele og “indersiden” af din lejlighed (bor du i hus, er du lidt bedre stillet). Overskriften på airbnb.dk hedder godt nok værtsgarantien, men den øvrige, ret omfattende, tekst er på engelsk. Og det er ikke engelsk for begyndere.
Hvis man læser betingelserne igennem, opdager man, at det er ganske svært – langt sværere end fra ens eget danske forsikringsselskab – at få penge ud af AirBnB. Man skal fx indgive politianmeldelse, UANSET hvilken form for skade, der er tale om, hvis beløbet, der ønskes dækket, overstiger 300$. Mange ting er ikke dækket, fx antikviteter eller malerier. Man kan kræve et såkaldt sikkerhedsdepositum af sin lejer, men kun op til 35.000 kr. Det er ikke meget, hvis de røgskader hele stuen!
Så er der den anden og endnu mere problematiske forsikring, nemlig deres “værtsbeskyttelsesforsikring”. Det er den, der dækker skader på tredjepart. Det er det, som er aktuelt her i vores forening.
De hyppigst forekommende skader af denne type vil nok være vandskader i lejligheder. Vandskader er tricky, for der skal faktisk ikke særlig meget vand til, før elinstallationer, loft, vægge og gulv kan blive skadet hos underboen. Uanset hvad denne forsikring måtte dække eller ikke dække ifølge AirBnB’s beskrivelse, så er der den ret ENORME hage ved den, at den IKKE DÆKKER I DANMARK! Min ovenfor omtalte nabo har – i troen på, at han måtte have misforstået noget – mailet frem og tilbage med AirBnB og har modtaget hele to mails, der indrømmer, at forsikringen ikke gælder i Danmark. Han har endvidere ringet til en række danske forsikringsselskaber for at høre, om de dækker den type skader. Det gør de ikke! Nogle af dem tilbyder dog, at man kan tegne en tillægsforsikring.
AirBnB forklarer, endda på dansk, hvad forskellen er på værtsgarantien og værtsbeskyttelsesforsikringen. Men når man så klikker på “mere om værtsbeskyttelsesforsikringen”, får man ovenstående nedslående billede.
Jeg håber, at Forbrugerrådet og pressen vil tage dette op og sørge for, at AirBnB får lukket dette ret betydelige hul i deres service, og indtil da vil jeg virkelig fraråde folk, der bor i lejlighed, at udleje deres lejligheder via AirBnB. I en andelsforening, som den jeg bor i, er det foreningens forsikring, der kommer til at dække sådan en skade. I vores forening har vi en selvrisiko på 50.000 kr., hvilket betyder, at alle skader derunder, skal dækkes af foreningen, dvs. i sidste ende fordeles ud på alle andelshavere. Når man op over de 50.000 kr. dækker forsikringen selvfølgelig, men det medfører en betydelig risiko for, at selskabet øger selvrisikoen eller helt opsiger forsikringen.
Jeg har selv været en glad bruger af AirBnB, når jeg har rejst, både herhjemme og i udlandet, og det var kun et spørgsmål om tid, før jeg selv ville udleje min egen bolig. Men nu sker det ikke! Deleøkonomi er jo kun fedt, når det er til fordel for alle, ikke kun de folk, der står bag den software, der benyttes.
Det er i øvrigt 480 dage siden, den verificerede twitterkonto @airbnb_dk har været aktiv.